Skip to main content

Dokumentacja dla spółki w Hiszpanii

By Prawo spółek

Jeśli zawiązałeś hiszpańską spółkę handlową, jesteś zobowiązany do prowadzenia i do przedstawienia w hiszpańskim Rejestrze Handlowym (Registro Mercantil) wszystkich ksiąg prowadzonych w ramach działalności spółki, tzn. ksiąg rachunkowych, jak i handlowych. W tym artykule znajdziesz informacje o dokumentacji jaką należy prowadzić dla hiszpańskiej spółki.

Niezbędna dokumentacja dla hiszpańskiej spółki

Każdy hiszpański przedsiębiorca, jak i właściciel spółki ma obowiązek przedstawienia szeregu ksiąg rachunkowych, handlowych oraz fiskalnych, których prowadzenie może czasem budzić spore wątpliwości. W celu przybliżenia zobowiązań po stronie przedsiębiorcy, poniżej wskazane zostaną księgi, które spółka ma obowiązek prowadzić.

1. Rodzaje hiszpańskich ksiąg rachunkowych

W tytule III Kodeksu handlowego (Código de Comercio) poświęconemu rachunkowości firm ustalony został obowiązkowy charakter zarządzania, uzupełniania i prezentacji w Rejestrze Handlowym ksiąg o rachunkowym charakterze, tzn. księgi zapasów (inwentarzowe), roczne sprawozdania finansowe oraz dzienniki.

Termin na sporządzenie ksiąg rachunkowych to trzy miesiące od zakończenia roku obrotowego, który zazwyczaj pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Miesiąc po opracowaniu ksiąg i cztery miesiące po zamknięciu księgowości indywidualnego przedsiębiorcy lub spółki, oficjalne księgi muszą zostać przedstawione w formie elektronicznej i za pośrednictwem teleinformatycznym w hiszpańskim Rejestrze Handlowym. Są one podbite pieczęcią w celu uniknięcia podważania ich legalności i zawartych w nich informacji. Przedstawienie ksiąg po upływie wyznaczonego terminu nie pociąga za sobą sankcji. Zgodnie z art. 30 Kodeksu handlowego (Código de Comercio), minimalny o   kres przechowywania ksiąg rachunkowych wynosi sześć lat od ostatniego wpisu. Natomiast, zgodnie z regulacją zawartą w ogólnej ustawie podatkowej (Ley General Tributaria) (art. 66-68) okres przedawnienia od dnia następującego po terminie złożenia zeznania podatkowego wynosi 4 lata.

1.2 Księgi zapasów i sprawozdania roczne

Jest to dokument księgowy dotyczący wykonywania działalności przez spółkę handlową (również samozatrudnionych w bezpośrednim oszacowaniu sektora przemysłowego, handlowego lub usługowego). Księga zapasów i rocznych sprawozdań finansowych sporządzana jest zgodnie z wytycznymi zawartymi w ogólnym planie księgowym lub ogólnym planie księgowym dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw i obejmuje następujące sekcje:

  • Wartość początkowa firmy
  • Wartość kwot i sald w okresie trymestralnym (maksymalnie)
  • Stan zapasów na koniec okresu sprawozdawczego
  • Kopia rocznego sprawozdania zawierająca następujące informacje:
    • Bilans: informuje o majątku spółki
    • Rachunek zysków i strat: informuje o przychodach, wydatkach i o wyniku końcowym
    • Zestawienie zmian w kapitale własnym: informuje o zmianach w majątku spółki
    • Sprawozdania z zarządzania spółką: szczegółowe wskazanie działalności poprzedników
    • Rachunek przepływów pieniężnych  (obowiązuje tylko niektóre firmy).

1.3 Dziennik lub księga rachunków

Obejmuje działania lub zdarzenia gospodarcze związane z bieżącą działalnością firmy. Adnotacje, zwane notatkami, mogą być wykonywane z operacji, które nie przekraczają miesiąca.

2. Rodzaje ksiąg handlowych

W dalszej kolejności, zanalizowane zostaną księgi, które nie mają charakteru całkowicie rachunkowego, ale ich prowadzenie jest obowiązkowe dla firm. Księgi te prowadzone są w formacie elektronicznym i następnie są przedstawiane w Rejestrze Handlowym.

2.1 Księga protokołów

Art. 25 hiszpańskiego Kodeksu handlowego wymaga, aby przedsiębiorca przestawiał swoją działalność gospodarczą w księgach rachunkowych. Zgodnie z art. 26 został nałożony taki sam obowiązek  w odniesieniu do udokumentowania porozumień zawartych na obradach walnego zgromadzenia i zarządu w księdze protokołów. Taka księga musi być wcześniej zalegalizowana przez rejestratora handlowego, aby możliwe było jej użycie. Każda zgromadzenie zawarte w księdze protokołów musi zawierać następujące informacje:

  • Data i miejsce odbycia zgromadzenia
  • Data i sposób przeprowadzenia zgromadzenia, tj. opisanie odpowiednich punktów zgromadzenia – kolejność przeprowadzanych czynności
  • Liczbę wspólników oraz członków, jak i kapitał zakładowy, który został włożony do spółki przez każdego z nich. Ponadto, w razie przeprowadzania walnego zgromadzenia należy określić jego datę, miejsce, nazwę oraz podpis każdego z obecnych na zgromadzeniu
  • Podsumowanie omawianych spraw oraz debaty przeprowadzanej na zgromadzeniu
  • Zawarte porozumienia oraz wyniki przeprowadzonych głosowań. Co do głosowania należy określić liczbę głosów dotyczących odpowiednich porozumień
  • Zatwierdzenie protokołu: Jest to najważniejszy punkt, gdyż potwierdza wszystko co było opisane wcześniej. Nie byłoby potwierdzenia porozumień osiągniętych bez ich zatwierdzenia przez Zarząd lub Radę Zarządu, czy też bez podpisu Sekretarza i zatwierdzenia ich przez Przewodniczącego oraz partnerów. W przypadku Walnego Zgromadzenia porozumienie to musi zostać zatwierdzone przez samą Radę na zakończenie posiedzenia lub w terminie piętnastu dni przez Przewodniczącego i dwóch partnerów, z których jeden reprezentuje mniejszość, a drugi większość. Ponadto organy administracyjne, zgodnie z postanowieniami umowy spółki, mogą zatwierdzić protokół na koniec posiedzenia.W niektórych przypadkach protokół ten jest uwierzytelniany przez notariusza, który kontroluje w sposób fizyczny cały przebieg spisywania protokołu, zwoływanie zarządu oraz tożsamość uczestników posiedzenia (w tym również przewodniczącego i sekretarza).  Ponadto, zwraca uwagę na interwencję oraz na osiągnięte porozumienia z głosami przeciwnymi. Te wszystkie opisane powyżej  akty notarialne staną się częścią księgi protokołów.Ale co, jeśli jestem jedynym wspólnikiem i administratorem mojej firmy? Czy jestem wolny od  sporządzania zapisu? Odpowiedź brzmi: nie. W takim przypadku twoje własne decyzje muszą zostać zapisane w protokole z uwzględnieniem jego daty, miejsca i zawartych porozumień.

2.2 Księga rejestracji wspólników

Jest to księga własna spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w której kapitał jest dzielony na udziały. W księdze tej gromadzone są informacje dotyczące tożsamości wspólników lub osób, które stworzyły spółkę, przekazywania udziałów, wartość spółki oraz prawa, które przyznawane są partnerom.

2.3 Księga rejestracji akcji imiennych

Działanie jest takie samo, jak przy rejestrze wspólników, z zastrzeżeniem, że zebrany jest skład akcjonariuszy spółki akcyjnej. Dlatego w księdze rejestrowej akcji imiennych należy podać nazwę firmy (imię i nazwisko, jeśli jest to osoba fizyczna), liczbę i wartość akcji oraz prawa akcjonariuszy do ich posiadania.

2.4 Księga rejestracji spółki

Umowy zawarte przez jedynego członka spółki z ograniczoną odpowiedzialnością muszą zostać zapisane w tej księdze.

2.5 Księgi fiskalne

Istnieją firmy, których działalność podlega opodatkowaniu od towarów i usług (VAT). W związku z tym  muszą opracowywać i zarządzać następującymi księgami:

  • Księga wystawionych faktur
  • Księga otrzymanych faktur
  • Księga dóbr inwestycyjnych
  • Księga operacji wewnątrzspółkowych (jeśli takie istnieją).

Prowadzenie dokumentacji hiszpańskiej spółki przysparza w praktyce sporo problemów, dlatego też rekomendujemy aby skorzystać w tym zakresie z usług hiszpańskiego prawnika i biura księgowego, którzy pomogą odnaleźć się we wszelkich formalnościach.

Jeśli  zamierzasz otworzyć spółkę w Hiszpanii, to skontaktuj się z nami:
tel.:(+48) 607 076 203

(+34) 644 980 290

e-mail: kancelaria@wachandwach.com

Skontakuj się z nami

nabycie spolki w hiszpanii adwokat hiszpanski prawo spolek 1

Nabycie i objęcie udziałów (akcji) spółki w Hiszpanii

By Prawo spółek

Skutki nabycia i objęcia udziałów (akcji) w hiszpańskiej spółce

Przy nabyciu i objęciu udziałów spółki w Hiszpanii, wraz ze wszystkimi jej aktywami i pasywami, nabywane są przez kupującego wszystkie zobowiązania, które często nie są dokładnie określone. Z drugiej strony, gdy jest wielu wspólników lub akcjonariuszy, nabycie jest złożonym procesem, chyba że tego rodzaju nabycie zostało odpowiednio przewidziane w umowie spółki.
Spółkę, w tym jej akcje lub udziały nabywa się zwykle od osoby fizycznej.

Zgodnie z art. 1911 hiszpańskiego kodeksu cywilnego, osoby fizyczne są odpowiedzialne za swoje obecne jak i przyszłe długi. Ponadto, jak stanowi art. 1084 KC, spadkobiercy mogą również odpowiadać za zaciągnięte zobowiązania, chyba że przyjmą spadek tylko do wysokości inwentarza.

Forma nabycia udziałów (akcji) w hiszpańskiej spółce

Udział notariusza nie jest wymagany, jeśli tytuły są imienne i zostały wydrukowane. Niemniej jednak, wskazane jest, aby umowa sprzedaży została poddana do publicznej wiadomości. Jednakże, należy pamiętać, że w przypadku nabycia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, wymóg ten jest obowiązkowy (art. 106 ustawy o spółkach kapitałowych).

Co więcej należy przestrzegać przepisów zawartych w statucie spółki oraz w określonych przypadkach, partnerzy-sygnatariusze są zobowiązani do przestrzegania zobowiązań, które zostały zawarte w umowie spółki.
W przypadku nabycia hiszpańskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przez jedną osobę lub spółkę, konieczne jest złożenie deklaracji o jednopodmiotowości spółki i zgłoszenie tego w rejestrze w ciągu 6 miesięcy. W przypadku nie wykonania powyższego obowiązku, nabywca będzie odpowiedzialny za wszystkie długi przejętej spółki. Jednakże gdy wymóg ten zostanie spełniony odpowiedzialność zostanie ograniczona tylko do kwoty – ceny zakupu spółki.

W procesie Due Diligence umowy, w których zmiana udziałowca (akcjonariusza) może być przyczyną rozwiązania, są weryfikowane ze szczególną uwagą, ponieważ może to prowadzić do znaczącej różnicy w wycenie spółki.
W odniesieniu do kwestii pracowniczych, poinformowanie pracowników, że spółka została nabyta przez inny podmiot nie jest obowiązkowe. Jednakże, w wielu przypadkach taki komunikat może okazać się pomocny.

Zalety nabycia udziałów (akcji) w hiszpańskiej spółce

Można wskazać następujące zalety nabycia udziałów (akcji) hiszpańskiej spółki:

  • jest to transakcja stosunkowo prosta, która nie wymaga pełnej inwentaryzacji
  • przejście klientów
  • nie wymaga się akceptacji wierzycieli, którzy w dalszym ciągu mają wierzytelność wobec spółki
  • umowy, licencje lub koncesje pozostają nienaruszone, o ile nie przewidziano w nich zmiany w przypadku zmiany akcjonariuszy czy wspólników, co jednak jest dosyć nietypowe.

Nabycie określonych aktywów hiszpańskiej spółki

Możliwe jest kupno określonych aktywów hiszpańskiego podmiotu gospodarczego, co zasadniczo wyłącza „ukryte” zobowiązania spółki (z wyjątkiem odpowiedzialności, która może zostać ustalona dla kwestii podatkowych lub pracowniczych).
Sprzedawcą aktywów spółki jest sama spółka, co w rezultacie ma wpływ na ograniczenie jej odpowiedzialności.
W takim przypadku każdy element jest przekazywany, zbywany indywidualnie. W przypadku, gdy nabywane są wszystkie aktywa, które posiada spółka, wówczas należy dokonać inwentarza tego, co zostało nabyte.

Możliwe jest przeniesienie praw wynikających ze stosunków umownych, pod warunkiem, że przewiduje się zmianę właściciela i nie spowoduje to rozwiązania umowy. W przeciwnym razie konieczna będzie zgoda drugiej strony.

Spółka sprzedająca aktywa nadal istnieje, dlatego też przy sprzedaży aktywów często towarzyszą umowy dotyczące zakazu konkurencji.
Ważne jest, aby umowa przewidywała rekompensatę ukrytych zobowiązań, które mogą pojawić się po jej podpisaniu. Natomiast jeśli zakup aktywów jest wyjątkowo transcendenty, wskazane jest przedłożenie uchwały zarządu zezwalającej na ich sprzedaż.

Jeżeli aktywa związane są z kwestiami pracowniczymi, to zarówno kupujący, jak i sprzedający poniosą odpowiedzialność solidarną za zobowiązania z tytułu pracy i świadczeń dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (Seguridad Social). Ponadto, pracownicy muszą być oficjalnie powiadomieni o takim nabyciu, nawet przed przeprowadzeniem transakcji.

Jeżeli przy nabyciu aktywów zostaną przekazane dane osobowe, konieczne jest zachowanie zgodności z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych.

Podsumowując, w każdym konkretnym przypadku należy przeanalizować, czy bardziej korzystne jest nabycie udziałów (akcji) hiszpańskiej spółki czy jedynie jej poszczególnych aktywów. W celu pozyskania tej wiedzy i zapewnienia bezpieczeństwa dla nabywcy, rekomendowanym jest skontaktowanie się z hiszpańskim adwokatem z zakresu prawa spółek.

Jeśli szukasz pomocy prawnej przy nabyciu udziałów (akcji) hiszpańskiej spółki, to

prosimy o kontakt:

image 2

Odszkodowanie za wypadek komunikacyjny w Hiszpanii

By Odszkodowania

Hiszpania jest jedną z ulubionych destynacji wypoczynkowych Polaków, którzy przemieszczając się po jej terytorium samochodem, niekiedy stają się uczestnikami wypadków. W związku z tym w niniejszym artykule postaramy się przybliżyć podstawowe zagadnienia dotyczące postępowania o odszkodowanie za wypadek komunikacyjny w Hiszpanii.

Przez tzw. „wypadek drogowy” należy rozumieć zdarzenie mające miejsce na drodze publicznej, polegające najczęściej na zderzeniu się pojazdów mechanicznych lub potrąceniu pieszego. Do najczęstszych przyczyn wypadków w Hiszpanii należą: nadmierna prędkość, nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe wyprzedzanie, nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych, wtargnięcie pieszego na jezdnię.

Odpowiedzialność za szkodę powstałą w wypadku drogowym w Hiszpanii

Co do zasady, odpowiedzialność za wypadek drogowy w Hiszpanii oparta jest na zasadzie ryzyka (responsabilidad objetiva). Oznacza to, że kierujący może się uwolnić od odpowiedzialności jedynie jeżeli wykaże, że zdarzenie zostało wywołane na skutek działania siły wyższej, wyłącznej winy poszkodowanego lub osoby trzeciej, za którą nie ponosi odpowiedzialności. Natomiast jeśli w wyniku zdarzenia powstanie szkoda na mieniu wówczas zastosowanie znajduje odpowiedzialność na zasadzie winy (responsabilidad subjetiva).

Na poszkodowanym spoczywa ciężar dowodu jedynie co do powstania, charakteru i wysokości szkody oraz co do istnienia związku przyczynowego między ruchem mechanicznego środka komunikacji a szkodą.

Zasady dochodzenia odszkodowania za udział w wypadku w Hiszpanii

Odszkodowania za wypadek drogowy w Hiszpanii może dochodzić osoba poszkodowana w wypadku, ale także – w przypadku zgonu poszkodowanego w wyniku zdarzenia – osoba najbliższa, tj. małżonek, zstępni, wstępni, rodzeństwo czy partner.

Ustawa regulująca system szacowania szkód i uszczerbku na zdrowiu osób poszkodowanych w wyniku wypadków drogowych przewiduje możliwość dochodzenia odszkodowania za szkody materialne poniesione w wyniku wypadku drogowego (zwrot poniesionych kosztów, a także utraconych zarobków) oraz za uszczerbek (materialny i niematerialny).

W celu obliczenia wysokości odszkodowania należy sięgnąć do ustalonych wzorców zawartych w tabelach odszkodowawczych. System hiszpański dzieli kompensację na trzy grupy: w związku ze śmiercią, w związku z powstałymi następstwami oraz tymczasowe urazy.

Podczas ustalania rozmiarów powstałej szkody, stosuje się szereg kryteriów, które ostatecznie określają wysokość odszkodowania. W ramach odszkodowania powinno dojść do pokrycia kosztów związanych z leczeniem osoby poszkodowanej, a w przypadku jej zgonu powinny być pokryte koszty związane z pochówkiem. Ponadto w sytuacji, gdy osoba poszkodowana nie jest zdolna do pracy, odszkodowania można również dochodzić w zakresie związanym z utratą zarobków. Warto także pamiętać o możliwości uzyskania sądowego orzeczenia o świadczeniu renty na rzecz poszkodowanego w miejsce częściowego lub jednorazowego odszkodowania. Wysokość orzeczonej renty może ulec zmianie jedynie, jeśli dojdzie do zmiany warunków osobistych poszkodowanego lub jeśli pojawią się dalsze szkody związane ze zdarzeniem.

Po oszacowaniu wysokości roszczenia (zgodnie z zasadami odpowiedzialności określonymi w kodeksie cywilnym oraz systemie tabel Barema) należy skierować roszczenie do ubezpieczyciela, który zobowiązany jest do przedstawienia – w ciągu 3 miesięcy – oferty odszkodowawczej za wypadek wraz z uzasadnieniem faktycznym i prawnym. W przypadku braku akceptacji oferty, poszkodowanemu przysługuje prawo – w terminie 2 lat – wystąpienia na drogę sądową z powództwem o odszkodowanie. W przypadku, gdy chcemy pozwać ubezpieczyciela sprawcy wypadku termin ten wynosi rok.

Pomoc adwokata przy dochodzeniu odszkodowania w Hiszpanii

Dochodząc odszkodowania powypadkowego w Hiszpanii strona poszkodowana może zwrócić się bezpośrednio do ubezpieczyciela, jednakże zakłady ubezpieczeń ustalają wysokość odszkodowania na znacznie niższym poziomie, jeśli występuje się bez profesjonalnego pełnomocnika.

W celu przygotowania odpowiednich dokumentów oraz oszacowania poniesionych szkód, na które mogą złożyć się szkody fizyczne, psychiczne, jak i majątkowe, rekomendowane jest skorzystanie z usług profesjonalistów: adwokata specjalizującego się w dochodzeniu odszkodowań powypadkowych i lekarzy.

Jako adwokaci władający zarówno językiem polskim, jak i językiem hiszpańskim w sprawny sposób przeprowadzimy Państwo przez całą procedurę dochodzenia roszczeń w Hiszpanii – zachęcamy do skontaktowania się z kancelarią.

architecture spain

Koszty i podatki związane z kupnem nieruchomości w Hiszpanii

By Prawo nieruchomości

Zapłata podatków związanych z kupnem nieruchomości w Hiszpanii.

Przed dokonaniem zakupu, należy wziąć pod uwagę fakt, że zawarcie umowy sprzedaży nieruchomości pociąga za sobą obowiązek zapłaty podatków. Aby nie być zaskoczonym ich wysokością, warto wcześniej obliczyć należną kwotę.

Podstawą wyliczenia wysokości należnych podatków będzie cena zawarta w treści aktu notarialnego przeniesienia własności. Jednakże, jeśli cena jest niższa od rzeczywistej wartości nieruchomości, urząd skarbowy dokona zmiany wymiaru podatku na podstawie istniejącej różnicy.
Wysokość należnego podatku będzie różna w zależności od tego, gdzie jest położona nieruchomość, czy dokonujemy zakupu mieszkania na rynku pierwotnym, bezpośrednio od dewelopera, czy na rynku wtórnym.

Zakup nieruchomości w Hiszpanii na rynku pierwotnym.

Jeżeli nabywamy nieruchomość na rynku pierwotnym, kupujący musi zapłacić sprzedającemu kwotę podatku od towarów i usług (Impuesto sobre el Valor Añadido – IVA), a na Wyspach Kanaryjskich, kanaryjski podatek pośredni (Impuesto General Indirecto Canario – IGIC). Zapłaty podatków dokonuje się na ręce sprzedającego razem z zapłatą ceny sprzedaży. Jednocześnie kupujący musi zapłacić kwotę podatku od czynności cywilnoprawnych (AJD). Podatek ten stanowi 0,5% (niektóre wspólnoty autonomiczne mogą ustanowić inną stawkę opodatkowania) wartości nieruchomości wskazanej w akcie notarialnym. Zapłaty podatku kupujący dokonuje za pomocą oficjalnego formularza podatkowego albo w jednym z banków partnerskich, przelewając  jego kwotę na rachunek bankowy Skarbu Państwa.

Zakup nieruchomości w Hiszpanii na rynku wtórnym.

Jeżeli nabywamy mieszkanie na rynku wtórnym od jego właściciela, podatkiem do zapłaty nie będzie podatek od towarów i usług (VAT), a podatek od przeniesienia własności, którego zapłaty dokonuje się na rzecz wspólnoty autonomicznej miejsca położenia nabywanej nieruchomości. Zapłaty podatku kupujący dokonuje za pomocą oficjalnego formularza podatkowego albo w jednym z banków partnerskich, przelewając jego kwotę na rachunek bankowy Skarbu Państwa.

Kwota: wysokość podatku wylicza się poprzez zastosowanie stawki 6% (niektóre wspólnoty autonomiczne mogą ustanowić inną stawkę opodatkowania) wartości nieruchomości wskazanej w akcie notarialnym.

Akt notarialny umowy kredytu hipotecznego podlega obowiązkowi zapłaty hiszpańskiego podatku od czynności cywilnoprawnych (Impuesto de Actos Jurídicos Documentados – AJD). Podatek ten stanowi 0,5% (niektóre wspólnoty autonomiczne mogą ustanowić inną stawkę opodatkowania) całkowitej wartości zabezpieczenia hipotecznego, a zatem wylicza się go nie od faktycznie wypłaconej kwoty kredytu, ale od sumy gwarantującej spłatę kwoty głównej, odsetek i ewentualnych kosztów egzekucji. Akty notarialne dotyczące zmiany, przeniesienia lub anulowania kredytu hipotecznego zwolnione są z podatków.

Na koniec należy wskazać, że przy zakupie mieszkań socjalnych (Viviendas de Protección Oficial) stawki podatkowe są na ogół obniżone.

Procedura podatkowa przy kupnie nieruchomości w Hiszpanii.

Obsługą podatkową przy transakcji nabycia nieruchomości w Hiszpanii, na którą składa się uzyskanie formularzy podatkowych, wyliczenie kwoty podatku, zapłata podatku właściwemu podmiotowi i złożenie potwierdzenia zapłaty podatku w hiszpańskim urzędzie skarbowym, może zająć się sam kupujący, agencja nieruchomości, kancelaria notarialna sporządzająca akt notarialny lub adwokat reprezentujący inwestora.

Wybór należy do kupującego, który powinien pamiętać o tym, że:

  1. miejscem składania potwierdzenia zapłaty podatku od przeniesienia własności w przypadku zakupu nieruchomości na rynku wtórnym i potwierdzenia zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych w przypadku zakupu nowej nieruchomości jest:
    – Urząd skarbowy właściwej wspólnoty autonomicznej, znajdujący się w miejscowości, która jest stolicą prowincji.
    – Urząd Poborcy (Oficina Liquidadora de Distrito) prowadzony przy Rejestrze Własności w miejscowościach, które nie są stolicami prowincji
  2. Zapłaty podatku od przeniesienia własności i podatku od czynności cywilnoprawnych należy dokonać w terminie 30 dni roboczych (lub w terminie ustanowionym przez właściwą wspólnotę autonomiczną), licząc od daty sporządzenia aktu notarialnego. Opóźnienia mogą spowodować nałożenie opłat karno-skarbowych.
  3. Zapłata ww. podatków konieczna jest dla uzyskania wpisu nabytego prawa własności w Rejestrze Własności.

Wpis do hiszpańskiego KRS (Registro de la Propiedad).

Po podpisaniu umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego oraz po zapłaceniu podatków, pozostaje jeszcze wpisanie nabytego prawa własności w Rejestrze Własności, który jest odpowiednikiem polskich wydziałów ksiąg wieczystych.

Wpis ten jest potrzebny, ponieważ kupujący jest po jego dokonaniu w pełni chroniony w prawie, które nabył.

Jedynie uzyskanie wpisu w Rejestrze Własności powoduje, że kupujący:

  • jest uważany za jedynego i rzeczywistego właściciela nieruchomości, dopóki nie uprawomocni się wyrok orzekający inaczej
  • jest chroniony przed wierzycielami sprzedającego
  • jest chroniony przed ukrytymi opłatami, które mogą dotyczyć lokalu mieszkalnego
  • może uzyskać ochronę sądową swojego prawa w razie roszczeń osób trzecich lub zakłócenia posiadania
  • po uzyskaniu wpisu prawa własności, już nikt nie może skutecznie nabyć prawa własności do nieruchomości bez jego uprzedniej zgody kupujący może wówczas uzyskać kredyt hipoteczny na zakup mieszkania, jako że tylko po uzyskaniu wpisu prawa własności do księgi wieczystej, bank będzie mógł dokonać wpisu zabezpieczenia hipotecznego, które gwarantuje mu spłatę kredytu.

Ponadto, w następstwie dokonania wpisu, Rejestr Własności zawiadamia ewidencję gruntów o zmianie prawa własności lokalu mieszkalnego, dlatego następne rozliczenie podatku od nieruchomości zostanie skierowane do kupującego.

Procedura wpisu do hiszpańskiego KRS (Registro de la Propiedad).

Aby dokonać wpisu prawa własności w księdze wieczystej, należy złożyć w Rejestrze Własności, właściwym ze względu na miejsce położenia nabytej nieruchomości:

  1. Wypis aktu notarialnego
  2. Formularz podatkowy potwierdzający zapłatę podatku
  3. Potwierdzenie zapłaty podatku od nieruchomości za ostatni rok

Złożenia takich dokumentów może dokonać:

  • Kupujący osobiście
  • Adwokat reprezentujący kupującego
  • Agencja nieruchomości
  • Kancelaria notarialna, jeśli świadczy takie usługi

Podkreślenia wymaga fakt, że po złożeniu dokumentów, Rejestr Własności ma piętnaście dni roboczych na dokonanie wpisu. Jeżeli urzędnik dokonujący wpisu nie dotrzyma tego terminu, nastąpi obniżenie opłaty od wpisu o 30%.

Urzędnik sprawdzi, czy umowa została zawarta z zachowaniem wszelkich przewidzianych prawem wymogów, które warunkują skuteczność i dokonanie wpisu prawa własności kupującego w księdze wieczystej. Jeżeli urzędnik stwierdzi, że dokument posiada wady uniemożliwiające dokonanie wpisu (niewłaściwa forma, brak zdolności prawnej stron, niedostosowanie treści umowy do zawartości księgi wieczystej itp.), poinformuje o tym fakcie składającego wniosek oraz notariusza, który sporządził akt.

Będą oni mogli sprostować najistotniejsze błędy, a jeżeli nie zgadzają się z decyzją urzędnika, żądać ponownego rozpatrzenia wniosku przez innego urzędnika. Niezależnie od tego, wnioskodawcy przysługuje odwołanie do Generalnej Dyrekcji Rejestrów i Notariuszy (Dirección General de los Registros y del Notariado) lub zaskarżenie niekorzystnej decyzji bezpośrednio do sądu pierwszej instancji w stolicy prowincji, właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości.

Koszty jakie generuje zakup nieruchomości w Hiszpanii.

Kupno nieruchomości w Hiszpanii generuje dla kupującego szereg kosztów, które znacząco zwiększają początkowe nakłady na jej zakup. Ponadto, kupującym często trudno jest określić podstawę i adresata obowiązku dokonania danej płatności.

Co komu powinienem zapłacić przy zakupie nieruchomości w Hiszpanii?

Sprzedającemu cenę za zakup mieszkania.

Jeżeli jeszcze przed sporządzeniem aktu notarialnego wpłaciliśmy zaliczkę na poczet ceny lub wnieśliśmy zadatek, uiszczona przez nas kwota zostanie odliczona od ceny za nieruchomość, którą należy zapłacić w chwili podpisania umowy sprzedaży. 
Może się również zdarzyć, że dla zagwarantowania zawarcia umowy, strony podpiszą nienotarialną umowę przedwstępną. Wniesienie zadatku nastąpi wówczas w chwili podpisania ww. umowy. W takiej sytuacji, cena za nieruchomość, którą należy zapłacić w chwili podpisania umowy sprzedaży, zostanie pomniejszona o wysokość wniesionego zadatku. Kupujący traci zadatek, jeśli nie wykona swojego zobowiązania, a jeżeli to sprzedający odstąpi od sprzedaży, zobowiązany jest go zwrócić kupującemu w dwukrotnej wysokości.

Agencji nieruchomości prowizję.

Należy podkreślić, że obowiązek zapłaty agencji nieruchomości spoczywa na stronie, która zleciła jej wykonanie usług. A zatem jeżeli sprzedający zatrudni agencję, jak to zwykle ma miejsce, może ona żądać zapłaty należnej prowizji wyłącznie od sprzedającego i nigdy od kupującego. Prowizja należy się agencji nieruchomości wyłącznie wtedy, gdy sprzedaż faktycznie doszła do skutku.

Notariuszowi taksy notarialne.

Notariusz pobiera opłaty, które zgodnie z cennikiem opłat notarialnych, należą mu się za sporządzenie aktów notarialnych (umowy sprzedaży, kredytu hipotecznego). W tym miejscu należy podkreślić, że zgodnie z obowiązującym prawem, sprzedający uiszcza opłatę należną za sporządzenie aktu notarialnego, a kupujący, za wydanie jego odpisów.
Kupujący będzie zobowiązany uiścić całość opłat notarialnych wyłącznie wtedy, jeżeli umówił się tak ze sprzedającym. Wysokość opłat ustala się zgodnie z cennikiem opłat notarialnych.

Podmiotom pośredniczącym opłatę za wykonanie usług, które zostały im zlecone.

Bardzo ważne jest, aby żądać od notariusza i urzędnika Rejestru Własności wydania oryginału rachunków, a także potwierdzenia zapłaty podatków, dzięki czemu wiemy, ile płacimy za każdą usługę.

Rejestrowi Własności uiszcza się opłaty od wpisu do księgi wieczystej nieruchomości naszego prawa własności, a także, jeżeli została zawarta umowa kredytu hipotecznego, opłaty od wpisu zabezpieczenia hipotecznego.

Wysokość opłaty ustala się zgodnie z cennikiem opłat, dostępnym dla wnioskodawcy w Rejestrze Własności. Przed uiszczeniem jakiejkolwiek opłaty, należy żądać wystawienia odpowiednich rachunków, z wyszczególnieniem poszczególnych składowych, wskazaniem kwoty podatku VAT, numeru identyfikacji podatkowej (NIF) oraz organu wystawiającego rachunek. 
W przypadku faktur wystawianych przez notariuszy i urzędników, przysługuje zażalenie na podstawę i wysokość naliczonej opłaty, zgodnie z zasadami zawartymi w cenniku opłat.

umowa sprzedazy nieruchomosci w hiszpanii

Podpisanie umowy sprzedaży nieruchomości w Hiszpanii

By Prawo nieruchomości

Podpisanie umowy sprzedaży nieruchomości w Hiszpanii

Podobnie jak w Polsce, w Hiszpanii, zawierając umowę sprzedaży nieruchomości sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy oraz wydać mu rzecz, natomiast kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy wskazaną cenę.

Podpisanie umowy sprzedaży nieruchomości oznacza złożenie formalnego oświadczenia woli, a następnie, z jednej strony, przekazanie nieruchomości poprzez odbiór kluczy do niego, a z drugiej, zapłatę ceny przez kupującego lub bank, który udziela kredytu hipotecznego.

Z uwagi na to, że moment podpisania umowy sprzedaży nieruchomości jest najważniejszym momentem podczas całej procedury, po którym nie możemy się już wycofać, zalecanym jest dokładne sprawdzenie zapisów umownych przez hiszpańskiego adwokata pod kątem ich zgodności z obowiązującym prawem i korzystności dla stron.

Na tym etapie pamiętajmy, że:

  1. Co do zasady umowę sprzedaży nieruchomości zawiera się w formie aktu notarialnego, czyli dokumentu publicznego poświadczonego przez notariusza, który odbiera oświadczenia woli od stron, dokonuje sprawdzenia ich tożsamości i zdolności prawnej, redaguje dokument zgodnie z wolą stron lub przedstawioną przez nich wersją roboczą umowy, dostosowując jego brzmienie do wymogów prawnych oraz poucza strony o obowiązkach, jakie ciążą na nich z tytuły zawarcia umowy.
  2. Umowa może zostać zawarta w formie dokumentu prywatnego, bez udziału notariusza, a przy udziale jedynie sprzedającego i kupującego. Będzie to możliwe tylko wtedy, gdy zakup nie jest finansowany hiszpańskim kredytem hipotecznym. W przeciwnym razie, konieczne jest zawarcie aktu notarialnego i wpis do Rejestru Własności. Dlatego też właśnie, sprzedaży lokali mieszkalnych dokonuje się najczęściej w formie aktu notarialnego. Jednakże w przypadku zakupu mieszkania przed jego wybudowaniem, sporządza się na ogół nienotarialną umowę przedwstępną celem potwierdzenia w niej uiszczenia zaliczki na poczet ceny, a także ustanowienia obowiązku wybudowania i przekazania lokalu.
  3. Należy mieć przy tym na uwadze, że po sporządzeniu umowy prywatnej (contrato privado) każda ze stron może żądać od drugiej zawarcia umowy w formie aktu notarialnego (documento publico). W razie odmowy przez drugą stronę, strona żądająca może dochodzić swych roszczeń na drodze sądowej. Ponadto dla dokonania wpisu przeniesienia własności nieruchomości w Rejestrze Własności, konieczne jest sporządzenie aktu notarialnego.

Udział notariusza dodatkowo potwierdza autentyczność treści dokumentu w taki sposób, że oświadczenia woli złożone przed nim przez kupującego, sprzedającego i ewentualnie bank udzielający kredytu hipotecznego, zostają zawarte w akcie notarialnym, który stanowi dowód dokonania czynności, podstawy jego sporządzenia oraz terminu jego zawarcia. Żadna ze stron nie może zaprzeczyć, że nie złożyła oświadczeń zawartych w treści aktu notarialnego.

Do przekazania nieruchomości i zapłaty ceny sprzedającemu dochodzi zazwyczaj w obecności notariusza. Notariusz powinien zawrzeć w treści aktu notarialnego cenę nieruchomości oraz stwierdzić, że została zapłacona wcześniej lub zostanie uiszczona z chwilą zawarcia aktu, wskazać kwotę, wybrany sposób płatności np. gotówką, czekiem bankowym imiennym lub na okaziciela, przelewem lub dokonując wpłaty na rachunek.

Jeżeli cena została zapłacona przed zawarciem aktu notarialnego, notariusz wskaże w treści aktu datę lub daty płatności oraz sposób dokonania każdej z nich. Przed sporządzeniem aktu notarialnego, notariusz zwróci się do Rejestru Własności z wnioskiem o wydanie odpisu księgi wieczystej, potwierdzającego prawo własności oraz wskazującego ewentualne obciążenia na nieruchomości. Niezwłocznie po podpisaniu aktu i jeśli strony nie postanowią inaczej, notariusz przekaże do Rejestru Własności drogą teleinformatyczną poświadczony akt notarialny celem zapobiegnięcia sytuacji, w której nieruchomość mogłaby zostać obciążona przez sprzedającego po dokonaniu przez niego sprzedaży.
Zasadą jest, że wyboru notariusza dokonuje strona, która pokrywa koszt jego czynności.

Odpowiedzialność za wady.

Na koniec należy podkreślić, że niezależnie od formy zawartej umowy, sprzedający pozostaje odpowiedzialny za ukryte wady i usterki lokalu mieszkalnego, choćby o niech nie wiedział, a kupujący może żądać odstąpienia od umowy i zwrotu poniesionych kosztów lub proporcjonalnego obniżenia ceny na podstawie opinii wydanej przez biegłego.

Sprzedający będzie przede wszystkim odpowiedzialny, jeżeli nie są spełnione wymagania dotyczące lokali mieszkalnych zawarte w obowiązujących przepisach prawa. Jednocześnie deweloper, wykonawca i nadzór techniczny budynku są odpowiedzialni solidarnie przed kupującymi i przed osobami trzecimi nabywającymi lokal, za szkody:

  • spowodowane wadami konstrukcji przez okres dziesięciu lat,
  • mające wpływ na warunki mieszkalne budynku przez okres trzech lat,
  • powstałe na skutek wad w wykończeniu przez okres roku.

Ponadto, są oni również zobowiązani do zawarcia właściwych umów ubezpieczenia.

 

Skontakuj się z nami

W razie pytań prosimy o kontakt:

e-mail: office@wachandwach.com

tel.: (+34) 644 980 290

nieruchomosc w hiszpanii

Jak szukać nieruchomości w Hiszpanii

By Rynek nieruchomości

Poszukiwanie idealnej nieruchomości w Hiszpanii

W przypadku, gdy marzymy o mieszkaniu na terenie Hiszpanii, a nie udało nam się znaleźć idealnej nieruchomości podczas wakacyjnych pobytów, czeka nas etap poszukiwań, które możemy prowadzić na własną rękę lub za pośrednictwem agencji nieruchomości.
Jeżeli zdecydujemy się na podjęcie poszukiwań we własnym zakresie, to w celu ich usprawnienia powinniśmy określić region, miasto lub wioskę, w których zamierzamy nabyć nieruchomość w Hiszpanii.

Poszukując idealnej dla nas nieruchomości, ważnym jest, aby pamiętać o tym żeby przed podjęciem ostatecznej decyzji:

  • nie działać pod wpływem emocji
  • porównać jak największą ilość ofert na rynku
  • korzystać podczas poszukiwań z różnych źródeł ofertowych
  • szukać ofert tylko w sprawdzonych agencjach lub na wiarygodnych stronach internetowych
  • sprawdzić nieruchomość osobiście lub zlecić to kompetentnej osobie
  • sprawdzić stan prawny nieruchomości (due diligence)
  • korzystać z usług profesjonalistów (architekt, geodeta, hiszpański adwokat etc.)

W Hiszpanii, podobnie jak w Polsce, nieruchomości można poszukiwać na własną rękę lub za pośrednictwem agencji nieruchomości.

W przypadku, gdyby zdecydowali się Państwo na skorzystanie z usług agencji trzeba pamiętać o tym, że:

  • agencja nie jest właścicielem nieruchomości, jest jedynie pośrednikiem pomiędzy sprzedającym a kupującym, a jej zadaniem jest skontaktowanie sprzedającego (właściciela) i kupującego, aby mogli zawrzeć umowę sprzedaży
  • zwykle agencja zawiera umowę ze sprzedającym, i to on jest zobowiązany do zapłacenia prowizji przy dojściu transakcji do skutku
  • zwykle agencje nieruchomości mają w swej ofercie również usługi dodatkowe, związane z zarządzaniem nieruchomością, pomocą przy pozyskaniu kredytu hipotetycznego, pomocą w uiszczeniu wymaganych podatków etc. Tego rodzaju usługi świadczone przez agencje nieruchomości nie są nigdy obowiązkowe i kupujący nie musi z nich korzystać.

W każdym wypadku przed podpisaniem umowy sprzedaży nieruchomości w Hiszpanii bądź przelaniem środków powinniśmy:

1. Sprawdzić nieruchomość osobiście

Znaczna większość oszustw dokonywanych podczas transakcji nabycia nieruchomości ma miejsce na skutek tego, że kupujący nie odwiedził nieruchomości osobiście, kupując przysłowiowego „kota w worku”.
Aby tego uniknąć, niezbędna jest osobista wizyta zainteresowanego kupnem lub zaufanej osoby w celu zobaczenia nieruchomości i porównania zastanej nieruchomości, z tym co podane było w ofercie. Pomocnym rozwiązaniem jest ustanowienie pełnomocnika, który będzie działał w naszym imieniu już od tego etapu, aż do załatwienia za nas czynności potransakcyjnych. Jeśli nie dysponujemy nadmiarem wolnego czasu, który należy poświęcić na znalezienie ciekawej nieruchomości, a wiemy jaki rodzaj nieruchomości nas interesuje, możemy zlecić poszukiwania personal property shopper, który znajdzie dla nas ciekawe oferty nieruchomości i zorganizuje nasz pobyt w celu ich zobaczenia.

Podczas osobistej wizyty powinniśmy zwrócić uwagę m.in. na:

  • jakość wykonania
  • stan instalacji
  • stan zużycia
  • rzeczywisty metraż
  • nasłonecznienie
  • krajobraz, otoczenie
  • sąsiednie nieruchomości
  • poziom hałasu
  • dostępność środków transportu etc.

W zależności od wielkości inwestycji i rodzaju nieruchomości rekomendowanym jest skorzystanie z usług profesjonalistów (architekt, geodeta, rzeczoznawca), już na etapie oglądania nieruchomości, w celu weryfikacji oferty przez pryzmat założeń inwestycyjnych i wiadomości specjalnych.
Wizyta pozwala na natychmiastowe uzyskanie odpowiedzi na pojawiające się podczas wizyty ewentualne pytania, które możemy zadać sprzedającemu lub pracownikowi agencji nieruchomości.

Gdy pierwsza oferta jaką otrzymamy jest zawarta w broszurach informacyjnych, należy zwrócić uwagę, że kupujący może żądać od sprzedającego elementów oferty wskazanych w broszurze (np.: wykonania opisanej tam instalacji, skorzystania z form płatności zawartych w ofercie), pomimo tego że nie będą one uwzględnione w treści umowy, która będzie podpisana.

W celu wstępnego zweryfikowania oferty podmiot zajmujący się jej promocją, powinien nam udostępnić następujące dane i dokumenty:

  • adres, dane dotyczące wpisu do właściwego rejestru
  • opis nieruchomości ze wskazaniem powierzchni użytkowych nieruchomości oraz opis ogólny budynku, w którym się znajduje, wskazanie części wspólnych
  • plan zagospodarowania przestrzennego obejmujący miejsce, gdzie jest położona nieruchomość
  • projekt nieruchomości, opis i przebieg sieci elektrycznych, wodociągów, gazu, ogrzewania oraz systemów przeciwpożarowych
  • certyfikat sprawności energetycznej z uwzględnieniem materiałów użytych podczas budowy, izolacji wygłuszającej i termicznej w budynku, częściach wspólnych
  • informację dotyczącą wpisu nieruchomości do Rejestru Nieruchomości (Registro de la Propiedad) lub informację o braku wzmianki w Rejestrze
  • instrukcje obsługi i konserwacji instalacji oraz procedurę ewakuacyjną w nagłych wypadkach
  • końcową cenę nieruchomości i koszty związane z jej utrzymaniem.

2.  Sprawdzić stan prawny nieruchomości (due diligence).

Po etapie osobistego sprawdzenia nieruchomości, niezwykle ważnym i zalecanym jest dokładne sprawdzenie stanu prawnego nieruchomości. Skrupulatna analiza stanu prawnego jest kluczowym momentem w weryfikacji rzeczywistej wartości nieruchomości i pozwala uniknąć wielu nieuczciwych praktyk. Podkreślmy, że to ile czasu i staranności poświęcimy na zbadanie stanu prawnego nieruchomości przed jej zakupem, może przesądzić o korzystności transakcji.

Do najważniejszych kwestii podlegających sprawdzeniu przed kupnem nieruchomości w Hiszpanii należą:

  • kto jest właścicielem nieruchomości
  • czy istnieją na niej jakiekolwiek obciążenia (hipoteki, zastawy lub inne)
  • kto posiada nieruchomość
  • sposób korzystania
  • czy nieruchomość podlega pod regulacje specjalistyczne (np. dot. lokali socjalnych lub zabytków)
  • czy istnieją zaległości w czynszu administracyjnym
  • czy zapłacono od niej podatek od nieruchomości
  • czy wykupiono ubezpieczenie, które pokrywa potencjalne szkody spowodowane wadami konstrukcyjnymi
  • jeśli chodzi o nieruchomości subsydiowane przez gminę, czy istnieje jakiekolwiek ograniczenie w zbyciu nieruchomości lub prawo pierwokupu dla administracji publicznej

Rekomenduje się sprawdzenie wszystkich powyższych informacji przed podpisaniem umowy lub dokonaniem zapłaty środków.
Najbezpieczniej jest zlecić badanie stanu prawnego danej nieruchomości niezależnej kancelarii adwokackiej, która specjalizuje się w prawie nieruchomości i wskaże nam i wyjaśni jak bezpiecznie kupić nieruchomość w Hiszpanii.

Jeżeli podejmą Państwo próbę samodzielnego sprawdzenia stanu prawnego nieruchomości w Hiszpanii, jedną z możliwości uzyskania informacji o nieruchomości jest zwrócenie się do Rejestru Nieruchomości (Registro de la Propiedad), w którym nieruchomość jest zarejestrowana. W Rejestrze istnieje możliwość uzyskania dwóch rodzajów dokumentów:

  • odpisu zwykłego księgi wieczystej (nota simple informativa), który zawiera opis nieruchomości, jej powierzchni, zabudowań, wymienia części wspólne nieruchomości, procedurę administracyjną, której może podlegać (np. w przypadku mieszkań socjalnych), zabezpieczenia hipoteczne, którymi została obciążona nieruchomość wraz ze wskazaniem odpowiedzialności za kwotę główną, odsetki i inne koszty, a także okres zabezpieczenia hipotecznego, inne zabezpieczenia, służebności, zawisłe spory dotyczące prawa własności, zaległości podatkowe i ogółem wszelkie okoliczności mające wpływ na prawo własności. Odpis księgi wieczystej ma charakter wyłącznie informacyjny i nie może być przedstawiony w procesie jako dowód na nieistnienie obciążeń lub należności.
  • zaświadczenia o prawie własności i obciążeniach (certificacón de dominio y cargas), które jest bardziej kompleksowe i posiada więcej informacji dotyczących nieruchomości, aniżeli wypis zwykły. Wśród dodatkowych informacji z zaświadczenia dowiemy się o historii wpisów znajdujących się w księdze wieczystej. Zaświadczenie jest dokumentem publicznym podpisanym przez urzędnika, więc w razie konieczności wykazania istnienia lub nieistnienia obciążeń na nieruchomości, posiada moc dowodową w sprawach sądowych i względem osób trzecich.

Kolejnym rekomendowanym krokiem, po zapoznaniu się ze stanem hiszpańskiej księgi wieczystej nieruchomości, a przed podjęciem decyzji o jej zakupie jest zwrócenie się do sprzedającego, aby przedstawił dodatkowe dokumenty związane z nieruchomością, w tym przede wszystkim:

  • wypis aktu notarialnego, na podstawie którego nastąpiło nabycie nieruchomości, jeżeli dokonujemy zakupu na rynku wtórnym
  • potwierdzenie zapłaty podatku od nieruchomości za ostatni rok, czyli dawnego podatku miejskiego zaświadczenie wydane przez wspólnotę mieszkaniową, w celu potwierdzenia, że lokal mieszkalny, który zamierzamy nabyć nie zalega z płatnością czynszu
  • oświadczenie w formie aktu notarialnego, że nie została zawarta umowa najmu lokalu mieszkalnego, który zamierzamy kupić
.

Zakup mieszkania w Hiszpanii od dewelopera.

Analiza stanu prawnego i sytuacji podatkowej lokalu mieszkalnego staje się bardziej złożona w sytuacji, gdy dokonujemy zakupu mieszkania na I etapie inwestycji, tj. przed wybudowaniem budynku, w którym lokal ma się znajdować. W takim przypadku, jedynym opisem, z którym możemy się zapoznać jest przedstawiony przez dewelopera projekt, a lokal mieszkalny powstanie tylko wtedy, gdy deweloper spełni swój obowiązek wybudowania budynku zgodnie z projektem, na podstawie którego zawarto umowę.

W razie zakupu mieszkania przed jego wybudowaniem nie należy podpisywać żadnych umów, ani też wpłacać zaliczek na poczet ceny bez uprzedniego sprawdzenia, czy:

  • deweloper, z którym podpisujemy umowę faktycznie, istnieje, a osoba podpisująca umowę w jego imieniu jest do tego uprawniona. W tym celu należy sprawdzić dane dewelopera w rejestrze handlowym oraz sprawdzić tożsamość osób podpisujących umowę.
  • obiekt budowlany, który ma powstać został zatwierdzony przez urząd miasta w drodze wydania stosownego pozwolenia na budowę. Informację na ten temat można uzyskać w Rejestrze Nieruchomości. Jeżeli w księdze wieczystej nieruchomości widnieje opis przyszłego budynku, oznacza to, że został on sporządzony na podstawie przedstawionych urzędnikowi dokumentów, w tym pozwolenia na budowę oraz zaświadczenia o rozpoczęciu prac zgodnie z przyjętym projektem. W razie braku wpisu w księdze wieczystej konieczne jest sprawdzenie warunków zabudowy działki w urzędzie miasta.
  • działka, na której ma powstać obiekt budowlany, jest własnością dewelopera, z którym zawieramy umowę i fakt ten został ujawniony w księdze wieczystej. W tym celu należy zapoznać się ze stanem nieruchomości w Rejestrze Nieruchomości, w sposób uprzednio wskazany, w szczególności należy sprawdzić, czy na gruncie nie istnieją obciążenia.


Jeżeli przed zakończeniem prac budowlanych, zostaniemy poproszeni o podpisanie umowy (contrato privado) i uiszczenie zaliczki na poczet ceny, należy mieć na uwadze, że:
    • deweloper jest zobowiązany do prowadzenia specjalnego rachunku powierniczego, z którego pieniądze mogą być przeznaczone wyłącznie na prowadzenie budowy. W razie wpłaty jakiejkolwiek zaliczki na rzecz dewelopera, można żądać od niego potwierdzenia zdeponowania jej na ww. rachunku powierniczym. Można żądać także zawarcia umowy ubezpieczenia lub ustanowienia gwarancji zwrotu zapłaconej kwoty powiększonej o odsetki w przypadku, gdy budowa nie dojdzie do skutku lub zostanie oddana z opóźnieniem.
    • w sytuacji, w której umowa zawiera nieuczciwe postanowienia, uznaje się je za nieważne nawet wtedy, gdy kupujący umowę podpisał. Do tego typu postanowień należą w szczególności te, które zezwalają deweloperowi na dokonywanie późniejszych zmian w projekcie bez zgody kupującego, powodują zrzeczenie się prawa do wyboru przez kupującego notariusza, nakładają na kupującego obowiązek przystąpienia do umowy kredytu hipotecznego zawartej przez dewelopera, zobowiązują kupującego do nabycia usług dodatkowych. Ponadto nieuczciwym postanowieniem umownym jest postanowienie o obciążeniu kupującego kosztami, które z racji ich natury leżą po stronie dewelopera (nowy budynek, nieruchomość wspólna, kredyty hipoteczne na sfinansowanie budowy, podziału lub rozbiórki), postanowienie o nałożeniu na kupującego obowiązku zapłaty podatków w sytuacji, gdy płatnikiem jest deweloper.
    • po zakończeniu budowy i przed podpisaniem umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, konieczne jest uzyskanie od sprzedającego potwierdzenia, że budowa została ukończona zgodnie z zawartym w projekcie opisem oraz zawarto umowę ubezpieczenia na pokrycie ewentualnych wad nieruchomości. Informacje takie można uzyskać w Rejestrze Nieruchomości. Jeżeli w księdze wieczystej nieruchomości dokonano wpisu dotyczącego ukończenia budowy, oznacza to, że został on sporządzony na podstawie przedstawionych urzędnikowi dokumentów, w tym zaświadczenia o ostatecznym odbiorze prac i umów ubezpieczenia. Dlatego też, przed podpisaniem aktu notarialnego należy upewnić się, czy fakt ukończenia budowy został wpisany do księgi wieczystej.
nieruchomosci w hiszpanii

Zakup nieruchomości w Hiszpanii

By Prawo nieruchomości

Równouprawnienie obywateli UE podczas transakcji zakupu nieruchomości w Hiszpanii

Co do zasady obywateli UE, którzy chcą zakupić nieruchomość (dom, apartament) w Hiszpanii dotyczą te same regulacje prawne, na jakich dokonują tego rodowici Hiszpanie. Należy jednak mieć na uwadze pewne różnice dotyczące formalnych aspektów całego przedsięwzięcia.

spain_infografika_ilustracja_2 kopia

Umowa kupna-sprzedaży w Hiszpanii Umowa kupna-sprzedaży jest umową, w której sprzedający wydaje drugiej stronie określoną rzecz, podczas gdy kupujący zobowiązuje się zapłacić za nią określoną cenę. W niniejszym artykule, przedmiotem umowy będzie zawsze nieruchomość położona na terytorium Hiszpanii, a kupującym obywatel państwa członkowskiego Unii Europejskiej, innego niż Hiszpania.

Należy podkreślić, że w Hiszpanii prawo własności nie jest w żaden sposób ograniczone ze względu na  narodowość władającego tym prawem, dlatego też jeśli obywatel UE zakupi nieruchomość w Hiszpanii, będzie miał w stosunku do niej te same prawa co obywatel hiszpański, co z kolei jest gwarantowane w traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

Jednakże, przy procesie kupna-sprzedaży pojawiają się pewne różnice o charakterze formalnym. Najważniejsza z nich dotyczy numeru N.I.E. (Número de Identidad de Extranjero).N.I.E. – Numer Identyfikacyjny Obcokrajowca

Numer N.I.E. to Numer Identyfikacyjny Obcokrajowca. Służy on nierezydentom w celu identyfikacji siebie jako podatnika w tych dokumentach wynikających z transakcji, w których, ze względu na ich interes ekonomiczny, zawodowy lub społeczny, są związani z Hiszpanią, a brakuje im numeru identyfikacji podatkowej, który posiadają obywatele hiszpańscy.

Wniosek o nadanie numeru N.I.E., można złożyć na terenie Hiszpanii do Generalnej Dyrekcji Policji i Żandarmerii (Dirección General de la Policía y de la Guardia Civil), za pośrednictwem biur imigracyjnych (Oficinas de Extranjería) lub komisariatów policji (Comisarías de Policía), natomiast poza jej granicami do Generalnego Biura ds. Cudzoziemców i Granic (Comisaría General de Extranjería y Fronteras), za pośrednictwem hiszpańskich władz konsularnych w kraju pochodzenia wnioskodawcy. Jeżeli procedura przeprowadzana jest na terytorium Hiszpanii, istnieje możliwość wyznaczenia do niej pełnomocnika.

Wniosek o nadanie N.I.E.

Do wniosku należy załączyć oficjalny formularz wniosku (EX-15) odpowiednio wypełniony i podpisany, ważny paszport lub dokument tożsamości (oryginał i fotokopię), jak również należy podać powody złożenia wniosku. W przypadku gdy do przeprowadzenia tej procedury korzystamy z pomocy pełnomocnika, powinien on również przedstawić stosowny dokument pełnomocnictwa.

Nierezydent powinien również udowodnić sposób sfinalizowania umowy kupna-sprzedaży, chociażby poprzez założenie bieżącego rachunku w hiszpańskim banku. Za jego pomocą zrealizuje płatności związane z zawartą umową, jak również pokryje wszystkie koszty i zobowiązania podatkowe związane z tą transakcją. Do tego potrzebne będą jedynie paszport (lub inny dokument tożsamości) oraz numer N.I.E. Rachunek bankowy może zostać założony przez pełnomocnika.

Procedura kupna-sprzedaży nieruchomości w Hiszpanii

Zanim przejdziemy do szczegółów całej procedury kupna-sprzedaży, należy wskazać, że w dziedzinie prawa cywilnego rządzi zasada autonomii stron, co oznacza, że o ile nie jest to sprzeczne z obowiązującym prawem, moralnością lub porządkiem publicznym, strony umowy mogą dowolnie uzgadniać jej treść, bez żadnych innych ograniczeń niż te wymienione powyżej. Jest to bardzo ważna zasada, o której należy pamiętać na każdym etapie.

Pomimo powyższego, i pomimo istnienia w hiszpańskim porządku prawnym zasady swobody umów, przez co umowa jest w pełni ważna i wywołuje skutki pomiędzy stronami, dla skuteczności umowy nie wystarczy dokonanie odpowiedniego wpisu w rejestrze. Należy jeszcze spisać umowę w formie aktu notarialnego, co gwarantuje większą gwarancję prawną stronom i osobom trzecim.

Przejdźmy teraz do szczegółów samej transakcji, na którą składają się 3 etapy : umowa prywatna (wstępna), akt notarialny oraz wpis w rejestrze.

Prywatna (wstępna) umowa kupna-sprzedaży nieruchomości (contrato privado de compraventa)

Umowa kupna-sprzedaży, to prywatny dokument, w którym z jednej strony wyrażona jest wola wydania nieruchomości, a z drugiej zapłacenia za nią ceny. Ponadto, w tym samym dokumencie powinny być zawarte szczegółowe dane dotyczące stron umowy, przedmiotu umowy, prawa do nieruchomości jakie przysługuje sprzedającemu wraz z odpowiednim wpisem w rejestrze, informacje o wszelkich prawach ciążących na nieruchomości, jeśli takowe istnieją – hipoteka, użytkowanie lub jakiekolwiek inne ograniczone prawo rzeczowe, podział kosztów całej operacji (temat ten zostanie omówiony w dalszej części) oraz cenę.

Jeśli chodzi o cenę, należy wspomnieć, że zwyczajowo część ceny wpłacana jest w momencie podpisywania umowy wstępnej (señal), natomiast pozostała część w momencie spisywania jej w formie aktu notarialnego. Jednakże, jak wspomniano już wcześniej, decydująca w tej kwestii, jak i w każdej innej związanej z treścią umowy, jest wola stron.

Charakter tej płatności powinien zostać ściśle określony przez strony, jako że może wywołać odmienne skutki.
Płatność ta może przyjąć formę zaliczki (anticipo), wówczas stanowi jedynie potwierdzenie zawartej umowy, co w konsekwencji oznacza, że obie strony mogą wzajemnie od siebie wymagać pełnej realizacji umowy. Zaliczka nie stanowi jednak formy zabezpieczenia umowy. W przypadku odstąpienia od umowy zaliczka ulega zwrotowi.

Natomiast jeżeli płatność ta przyjmie formę zadatku (arras penitenciales), wówczas stanowi formę zabezpieczenia umowy i oznacza, że każda ze stron może od niej odstąpić – sprzedający poprzez zwrot podwójnej kwoty jaką otrzymał od kupującego, natomiast kupujący poprzez utratę kwoty jaką wcześniej wręczył sprzedającemu tytułem realizacji umowy.

Płatność ta może być również zastrzeżona w formie kary umownej (arras penales). Oznacza to, że strony ustalają kwoty odszkodowawcze jakie będą im przysługiwały w przypadku odstąpienia od umowy przez drugą stronę.

Akt notarialny i wpis do Rejestru Własności (Inscripción en el Registro de la Propiedad)

Ten dokument publiczny jest aktem kupna-sprzedaży (escritura de compraventa), spisywanym przed notariuszem – przed którym strony wyrażają wolę zawarcia umowy, a on zatwierdza treść aktu. Ponadto, notariusz weryfikuje zdolność do czynności prawnych stron umowy, ich dane identyfikacyjne, dane przedmiotu umowy, jak również wszelkie jego obciążenia. Notariusz również poinformuje o obowiązkach ciążących na stronach, jakie pojawią się w  wyniku zawarcia umowy np. obowiązki podatkowe.

Po sporządzeniu aktu notarialnego, można przystąpić do dokonania wpisu nowego właściciela w Rejestrze Własności. Najpierw jednak konieczne jest dopełnienie wszystkich obowiązków podatkowych, które zostaną omówione poniżej.

Koszty i podatki zakupu nieruchomości w Hiszpanii

Na końcu należy mieć na uwadze koszty jakie powstają w wyniku zawarcia umowy kupna-sprzedaży nieruchomości.
Z jednej strony są to podatki. Kupujący, pochodzący z kraju członkowskiego, będzie zobowiązany do odprowadzenia tych samych podatków co podatnik hiszpański tzn. VAT (Impuesto sobre el Valor Añadido), podatku od przeniesienia własności (Impuesto sobre Transmisiones Patrimoniales) i czynności cywilnoprawnych sporządzonych w formie dokumentu urzędowego (Actos Jurídicos Documentados).

Jeśli chodzi o podatek VAT, to w przypadku nowych nieruchomości (od dewelopera) wynosi on 10%. Kwotę tę płaci Kupujący, a Sprzedający odprowadza ją do Urzędu Skarbowego.

Ponadto konieczne jest odprowadzenie podatku od czynności cywilnoprawnych (AJD), dokonywanych w formie aktu notarialnego, w kwocie stałej lub zmiennej, która to kwota, a raczej jej wysokość zależy od Wspólnoty Autonomicznej, w której jest położona nieruchomość.
W przypadku zakupu nieruchomości na rynku wtórnym, wówczas transakcja ta będzie zwolniona z podatku VAT, natomiast obciążona podatkiem od przeniesienia własności (TPO). W tej sytuacji to od Wspólnoty Autonomicznej, w której położona jest nieruchomość, będzie zależała wysokość tego podatku (może ona wynosić od 5-10%).

Jeśli chodzi o podatek od czynności cywilnoprawnych (AJD), nie będzie zgodne jednoczesne opodatkowanie podatkiem od przeniesienia własności (TPO) oraz opłatą zmienną wynikającą z podatku AJD, dlatego też transakcje podlegające opodatkowaniu TPO, sformalizowane w formie aktu notarialnego podlegają jedynie ustalonej kwocie podatku (stałej opłacie) od czynności cywilnoprawnych (AJD).

Ponadto Kupujący będzie również obciążony kosztami dokonania wpisu w Rejestrze Własności oraz kosztami wypisów aktu notarialnego.
Ze swojej strony  Sprzedający poniesie koszty sporządzenia aktu notarialnego (oryginału), podatku od wzrostu wartości terenów miejskich (IIVTNU), podatku dochodowego od osób fizycznych (IRPF), podatku od dochodu spółek (IS) lub też podatku dochodowego nierezydentów (IRNR) – w zależności od tego czy sprzedający działa jako osoba fizyczna czy też prawna, oraz czy jest rezydentem czy nie.

Na koniec należy wspomnieć o podmiocie zobowiązanym do odprowadzenia podatku od nieruchomości (IBI)- jest nim właściciel nieruchomości, ten który posiada to prawo w dacie 1 stycznia. Oznacza to, że Sprzedający reguluje ten podatek na cały rok z góry.

podatek od spadku i darowizn hiszpania adwokat barcelona

Członek rodziny zmarł w Hiszpanii, a jestem jego spadkobiercą – co powinienem zrobić?

By Prawo spadkowe

W pierwszej kolejności, należy dokonać rozróżnienia w zależności od daty śmierci – jeżeli śmierć nastąpiła przed 17 sierpnia 2015 r., a zmarły nie posiadał obywatelstwa hiszpańskiego, wówczas zastosowanie miałyby przepisy obowiązujące w kraju, którego był obywatelem. Lecz jeżeli śmierć nastąpiła po tej dacie, wraz z wejściem w życie nowych przepisów europejskich, prawem właściwym jest prawo obowiązujące w kraju, w którym mieszkał, w tym w przypadku w Hiszpanii. Wspólnoty Autonomiczne: Aragonii, Katalonii, Kraju Basków, Galicji, Balearów y Nawarry mają swoje własne prawo cywilne, odmienne od powszechnego – hiszpańskiego, co ma wpływ na tryb testowania, wymogi, prawa, uprawnienia etc.W tym artykule omówione zostaną kolejne kroki jakie należy podjąć po otrzymaniu informacji, że członek rodziny zmarł na terenie Hiszpanii; w następnych omówimy procedurę sporządzania testamentu oraz wymogi, jakie powinny spełniać jego rozporządzenia.

Jeżeli mieszkasz w Polsce, pierwsze co należy zrobić, aby przyspieszyć formalności, to wystąpić do hiszpańskich władz konsularnych w Polsce, o nadanie numeru NIE (Numeru Identyfikacyjnego dla Obcokrajowców). Jest to numer identyfikacyjny który nadaje się obcokrajowcom posiadającym jakiś związek z Hiszpanią  (innego zastosowania nie ma), a procedura jego wydania nie powinna trwać dłużej niż pięć dni. Należy również pamiętać o innych dokumentach (akt urodzenia lub książeczka rodzinna, w sytuacji gdy reprezentujemy małoletniego spadkobiercę), które mogą okazać się potrzebne – powinny być one przetłumaczone na język hiszpański i opatrzone apostille.

W celu dopełnienia formalności należy:

  1. Wystąpić o akt zgonu do Rejestru Cywilnego właściwego dla miejsca zgonu.
  2. Wystąpić o świadectwo spadkowe do Powszechnego Rejestru Testamentów, prowadzonego przez Ministerstwo Sprawiedliwości za pośrednictwem Dyrekcji Generalnej ds. Rejestrów Notarialnych. Zgromadzone są w nim wszystkie testamenty sporządzone przed hiszpańskimi notariuszami. Jest to sposób, aby dowiedzieć się czy zmarły sporządził testament, przed którym notariuszem i w jakiej dacie.Ze złożeniem odpowiedniego wniosku trzeba jednak poczekać 15 dni od daty śmierci spadkodawcy.
  3. Wystąpić o świadectwo z Rejestru Ubezpieczeń na Życie (lub rejestru umów ubezpieczeniowych na pokrycie kosztów pogrzebu) – oba prowadzone również przez Ministerstwo Sprawiedliwości. Zgromadzone są w nich wszystkie umowy ubezpieczeniowe zawarte przez zmarłego. Jest to sposób dla jego beneficjentów,  aby dochodzić stosownego odszkodowania, w określonych przypadkach.
  4. Zwrócić się osobiście, lub za pośrednictwem pełnomocnika, do notariusza, aby otrzymać uwierzytelnioną kopię testamentu (jeżeli taki istnieje). Może to się odbyć przed dowolnym notariuszem, jako że wszyscy połączeni są w ramach wspólnej sieci informatycznej i tą też drogą mogą przesyłać do siebie dokumentację.
  5. Jeżeli nie istnieje testament i jest więcej spadkobierców, należy wszcząć postępowanie polegające na stwierdzeniu nabycia spadku ab intestato (w trybie ustawowym) przed notariuszem, które to postępowanie ma na celu określić krewnych uprawnionych do dziedziczenia. W tym przypadku mamy do czynienia z sytuacją opisaną na początku, ponieważ będzie ona zależeć od terytorium i od tego, czy obowiązują na nim odrębne regulacje spadkowe, co miałoby wpływ m.in. na kolejność dziedziczenia lub na prawa owdowiałego małżonka, jako że w tej kwestii istnieją różne uregulowania.
  6. Jak tylko wejdziemy w posiadanie testamentu lub zakończy się procedura stwierdzenia nabycia spadku, można w końcu przejść do przyjęcia spadku, odrzucenia lub też przyjęcia go z dobrodziejstwem inwentarza. Przyjęcie lub odrzucenie spadku jest przejawem woli spadkobiercy. Trzeba pamiętać, że jeżeli spadkobierca przyjmie spadek wprost, wówczas odpowiada za długi spadkowe również swoim własnym majątkiem. Jeżeli przyjmie go z dobrodziejstwem inwentarza, wówczas długi zostaną pokryte do wysokości odziedziczonego majątku. Zapisobiorca nie odpowiada za długi spadkowe. Przyjęcie spadku może się odbyć w sposób dorozumiany (klarownie wskazujących na wolę jego przyjęcia) lub wyraźny (za pomocą oświadczenia woli spisanego w dokumencie prywatnym lub w akcie notarialnym). Odrzucenie spadku zawsze musi się odbyć w sposób wyraźny. Oba oświadczenia muszą odnosić się do majątku spadkowego jako całości. Natomiast w przypadku przyjęcia spadku z dobrodziejstwem inwentarza, musi się ono odbyć przed notariuszem, w ciągu 30 dni od momentu gdy spadkobierca dowiedział się o powołaniu do spadku. Nie jest konieczna obecność wszystkich spadkobierców przy sporządzaniu aktu, jako że ich podpis nie jest wymagany.
  7. Kolejnym krokiem jest dział spadku, chociaż zazwyczaj dokonuje się on jednocześnie z jego przyjęciem. Do tego aktu potrzebne są podpisy wszystkich spadkobierców (złożone osobiście lub za pośrednictwem pełnomocników). Zainteresowani winni sporządzić tzw. zeszyt podziału, w którym zostaną zawarte informacje dotyczące okoliczności osobistych zmarłego, inwentarz aktywów i pasywów. Następnie można przejść do likwidacji (rozliczenia) spadku oraz, w stosownych przypadkach, małżeńskiej wspólności majątkowej – określając w ten sposób wartość netto masy spadkowej z uwzględnieniem wartości udziału przypadającego na każdego ze spadkobierców.
  8. Uregulowanie podatku od spadku przed właściwym urzędem lub złożenie wniosku o odroczenie terminu jego zapłaty. Trzeba pamiętać, że należy to uczynić w ciągu 6 miesięcy od daty śmierci, w przeciwnym razie będą naliczane odsetki za opóźnienie i/lub grzywna. W tym momencie również pojawią się różnice w zależności od terytorium i miejsca zamieszkania spadkodawcy, w Hiszpanii lub w Polsce. Więcej informacji o podatku od spadków znajduje się tu.
  9. Gdy właściwy podatek zostanie uregulowany, zakładając, że dobrami odziedziczonymi są dom i rachunek bankowy, można przystąpić do dokonania wpisu w księdze wieczystej oraz rozpocząć procedurę przerejestrowania konta bankowego.

Jeśli szukacie Państwo pomocy prawnej w zakresie hiszpańskiego prawa spadkowego, to prosimy o kontakt z polskojęzycznym hiszpańskim adwokatem w Barcelonie, który pomoże w sprawach na terenie całej Hiszpanii:

egzekucja alimentow w hiszpanii

Egzekucja alimentów w Hiszpanii

By Prawo rodzinne

Istnieje wiele sporów dotyczących świadczeń alimentacyjnych pomiędzy byłymi małżonkami, którzy po rozwodzie, mieszkają w różnych krajach Unii Europejskiej. Poniżej omówimy przypadek kobiety narodowości polskiej i mieszkającej w Polsce, której przysługuje prawo do opieki nad synem. Jej były małżonek, również Polak (chociaż mógłby pochodzić z jakiegokolwiek innego kraju Unii Europejskiej), mieszkający na stałe w Hiszpanii, zobowiązany do płacenia alimentów w wysokości 300 euro miesięcznie, na mocy wyroku rozwodowego wydanego przez polski wymiar sprawiedliwości, zaprzestał ich płacenia (omówimy również szczególną sytuację, gdy dochodzi do płacenia alimentów jedynie w części).W takim przypadku w pierwszej kolejności, należy się skierować do sądu w Hiszpanii, gdzie mieszka na stałe zobowiązany do świadczeń alimentacyjnych. Kodeks Cywilny nakłada na rodziców obowiązek sprawowania władzy rodzicielskiej, m.in. poprzez opiekę nad dziećmi oraz ich alimentację. Ze swojej strony Kodeks Karny klasyfikuje jako przestępstwo przeciwko rodzinie, zaprzestanie płacenia świadczeń alimentacyjnych w okresie 2 kolejnych miesięcy (lub 4 nienastępujących po sobie), jak również wypłacanie jedynie częściowe zasądzonych alimentów (zawsze wtedy kiedy kwota i czas są znaczące, oraz istnieje oczywista intencjonalność, a nie niemożnosć ich niepłacenia).Należy pamiętać, że istnieje 5-letni okres przedawnienia tego roszczenia , w Katalonii okres ten wynosi 3 lata.

Całe postępowanie odbędzie się zgodnie z procedurą tzw. procesu ustnego – co do zasady znacznie szybszego – i zostanie zainicjowane przez wniesienie pozwu do sądu w Hiszpanii, przy udziale adwokata i pełnomocnika procesowego, po uprzednim udzieleniu im notarialnego pełnomocnictwa procesowego opatrzonego apostille. Po wydaniu wyroku, kolejnym krokiem jest złożenie wniosku o wszczęcie egzekucji, który to wniosek powinien zawierać : tytuł wykonawczy, na którym oparta jest egzekucja, określać wysokość dochodzonej należności, dobra materialne i niematerialne należące do dłużnika, które mogą podlegać zajęciu, jak również sposób przeprowadzenia egzekucji.

Sąd zbada wniosek i jeśli spełnia on wszystkie wymogi prawnie określone, wyda orzeczenie nakazujące jego wykonanie, w którym orzeknie o zajęciu majątku dłużnika na pokrycie wnioskowanej kwoty (i/lub sprawdzenie jego majątku, w celu ewentualnego zajęcia).

Dłużnik będzie miał możliwość odwołania się od takiego orzeczeniu, powołując się na przedawnienie, jeżeli od prawomocności wyroku (ustalającego obowiązek alimentacyjny) minęło więcej niż 5 lat. W przypadku, gdy sąd orzeknie przeciwko dłużnikowi (jednemu z rodziców), będzie on miał 10 dni na spłatę zadłużenia (wraz z odsetkami).

W przypadku, gdy alimenty płacone są jedynie częściowo – podążając za powyższym przykładem, płacone jest 150 euro zamiast 300 euro – taka sytuacja oprócz wymogów omówionych wcześniej, nadal stanowiłaby przestępstwo, o ile dłużnik nie zdołałby wykazać, że nie jest w stanie sprostać realizacji zasądzonego świadczenia. W każdym razie, można wszcząć postępowanie egzekucyjne w celu uzyskania należnych kwot, stosując te same procedury co w przypadku całkowitego niepłacenia alimentów.